تغذیه و رژیم غذایی

رژیم قلیایی چیست؟

رژیم آلکالاین, رژیم غذایی کاهش وزن, رژیم آلکالاین چیست, چرا رژیم قلیایی برای شما مفید است

رژیم آلکالاین چیست

 رژیم قلیایی: آنچه شما باید درباره این رژیم بدانید در اینجا آمده است 

رژیم غذایی قلیایی مبتنی بر این تئوری است که بیماری ها در یک محیط اسیدی (یعنی با pH پایین) ایجاد می شوند و بنابراین برای جلوگیری از آنها باید بدن خود را “قلیایی” کنید.

بحث و جدل بر سر این الگوی غذایی (رژیم قلیایی) در حال افزایش است. برخی خواص تقریباً جادویی مانند درمان بیماری هایی مانند سرطان را به آن نسبت می دهند. با این حال، موضوع کاملاً روشن نیست. به همین دلیل است که در این مقاله همه چیزهایی که باید بدانید را توضیح خواهیم داد.

 

رژیم قلیایی چیست؟

برای درک این رژیم، ابتدا باید بفهمید که pH بدن چگونه کار می کند. پتانسیل هیدروژن را pH می نامند که در مقیاس 0 تا 14 اندازه گیری می شود و برای اندازه گیری اسیدیته یا قلیایی بودن ماده یا محلول استفاده می شود.

• 0 تا 7 اسیدی است.

• 7 خنثی است.

• از 7 تا 14 پایه یا قلیایی است.

 

رژیم غذایی قلیایی مبتنی بر این تئوری است که بیماری ها در یک محیط اسیدی (یعنی با pH پایین) ایجاد می شوند و برای جلوگیری از آنها باید بدن خود را قلیایی کنید یا pH آن را افزایش دهید. ادعا می کند که می توانید این کار را از طریق غذایی که می خورید انجام دهید.

 

رژیم آلکالاین, رژیم غذایی کاهش وزن, رژیم آلکالاین چیست

نمودار ph مواد غذایی 

 

رژیم قلیایی چگونه کار می کند؟

فرضیه این رژیم این است که رژیم غذایی شما PH مایعات بدن شما را تغییر می دهد. به عبارت دیگر، اسیدیته خون، ادرار و تمام مایعات بدن شما را تغییر می دهد.

همانطور که برخی فیزیولوژیست های ترویج رژیم غذایی توضیح می دهند، یک محیط کمی قلیایی می تواند برای بدن شما مفید باشد. با این حال، مطالعات علمی تأیید می کند که این امکان پذیر نیست یعنی تغییر تعادل اسید و باز خون امکان پذیر نیست.

 

رژیم قلیایی، غذاهایی مانند لبنیات ، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و غلات را حذف می کند. غذاهایی که طبق رژیم غذایی «خاکستر اسیدی» تولید می کنند. این به شما امکان می دهد میوه ها و سبزیجات را بخورید، به جز زغال اخته و آلو.

 

رژیم غذایی کاهش وزن, رژیم آلکالاین چیست, چرا رژیم قلیایی برای شما مفید است

مواد غذایی قلیایی و اسیدی

 

علم در مورد رژیم قلیایی یا آلکالاین چه می گوید؟

1. ارتباط رژیم قلیایی با سرطان

به گفته پیروان این نوع رژیم غذایی، می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از آن وجود ندارد.

با وجود ترویج گسترده رژیم غذایی قلیایی، تنها یک مطالعه مشاهده ای وجود دارد که رابطه احتمالی آن را با پیشگیری و درمان سرطان تحلیل کرده است. با این حال، این مطالعه هیچ ارتباطی بین این نوع رژیم غذایی و سرطان پیدا نکرد.

 

با توجه به فقدان مطالعاتی که از ایده های رژیم قلیایی حمایت یا رد کند، باید نتیجه بگیریم که آنها فاقد پایه علمی هستند. در این زمینه، موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR) رژیم غذایی قلیایی را توصیه نمی کند.

 

2. ارتباط رژیم قلیایی با پوکی استخوان و سلامت استخوان

این رژیم همچنین فوایدی را برای سلامت استخوان شما نوید می دهد. طبق تئوری رژیم غذایی قلیایی، برای کاهش اسیدیته خون (که همانطور که قبلاً گفتیم مکان پذیر نیست) بدن از کلسیم موجود در استخوان ها استفاده می کند، بنابراین غذای اسیدی با کلسیم کمتر و پوکی استخوان بیشتر مرتبط است.

 

با این حال، آنها به این نتیجه رسیدند که اگر چه مصرف پروتئین بیشتر باعث افزایش دفع کلسیم می شود، اما از استخوان ها نمی آید، زیرا هیچ تغییری در تعادل کلی کلسیم در بدن وجود ندارد. به همین دلیل، پیروی از یک رژیم غذایی اسیدی باعث کاهش تراکم استخوان نمی شود.

 

رژیم قلیایی سلامت شما را بهبود نمی بخشد

براساس این تحقیقات، رژیم غذایی قلیایی در واقع می تواند یک خطر برای سلامتی باشد و با حقایق علمی اثبات شده پشتیبانی نمی شود.

بدن شما در تنظیم pH خون بسیار کارآمد است ، زیرا اگر اینطور نبود با مشکلات جدی مواجه می‌شوید. بنابراین، تغییر pH خون از طریق رژیم غذایی قلیایی غیرممکن است، اگر چه می توانید pH ادرار خود را تغییر دهید.

 

رژیم قلیایی، اگرچه مصرف برخی از غذاهای مفید مانند سبزی ها و سبزیجات را ترویج می کند، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از ادعاهای خود در آن وجود ندارد.

گروه های غذایی خاص در این نوع رژیم نیز فواید زیادی دارند، بنابراین نباید آنها را از رژیم غذایی سالم خود حذف کنید.

 

رژیم غذایی قلیایی, رژیم آلکالاین برای لاغری, عوارض رژیم الکالاین

مواد غذایی مجاز در رژیم قلیایی

 

نمونه برنامه غذایی 7 روزه رژیم قلیایی 

رژیم غذایی قلیایی گروه های غذایی را به عنوان قلیایی، خنثی یا اسیدی طبقه بندی می کند. به افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند آموزش داده می شود که روی خوردن غذاهای قلیایی زیاد و غذاهای اسیدی کمتر تمرکز کنند. در حالی که نسخه های مختلفی از رژیم غذایی وجود دارد، در اینجا یک مثال وجود دارد.

 

روز 1 :  میوه و سبزیجات نامحدود. کلم پیچ با سس پستو و آووکادو؛ کدو حلوایی با سبزیجات بریان شده

 

روز 2 :  سبزیجات تازه خام یا پخته. سالاد با سبزیجات و روغن زیتون؛ سیب زمینی شیرین بزرگ با کلم بروکلی بخارپز برای شام

 

روز 3 : میوه و سبزیجات نامحدود. لیوان شراب قرمز و سالاد اسفناج؛ سالاد میوه با آبلیموی تازه فشرده

 

روز 4 : میوه و سبزیجات نامحدود. کدو سبز و سس مارینارا؛ سیب زمینی شیرین با تکه کوچک کره

 

روز پنجم : میوه و سبزیجات نامحدود. سوپ سبزیجات و سالاد اسفناج؛ هویج با سس مارینارا

 

روز ششم : میوه و سبزیجات نامحدود. گل کلم ریز خرد شده با سبزیجات کبابی و روغن زیتون؛ اسموتی سبزی و سبزیجات بوداده

 

روز هفتم : میوه و سبزیجات نامحدود. آب میوه شیرین نشده، اسموتی میوه؛ خیار و گوجه فرنگی خرد شده با روغن زیتون

 

چه چیزی می توانید بخورید

فرض اصلی رژیم قلیایی خوردن غذاهایی است که در لیست pH رتبه بالایی دارند و در محدوده قابل قبول پروتئین، چربی و کربوهیدرات قرار می گیرند. شما نیازی به پیروی از غذای خاصی یا زمان خاصی ندارید. شما فقط باید غذاهایی بخورید که تعادل pH شما را به سطوح قلیایی برساند.

 

میوه ها

همه میوه ها در لیست تایید شده نیستند، با این حال، ممکن است بخورید:

– سیب

– زردآلو

– توت سیاه

– آب لیمو

– پرتقال ها

– هلو

– گلابی ها

 

سبزیجات

همه سبزیجات در لیست تایید شده نیستند، با این حال، ممکن است مصرف کنید:

– مارچوبه

– کلم بروکلی

– هویج

– کرفس

– خیار

– لوبیا سبز

 

آنچه شما نمی توانید بخورید

رژیم قلیایی باعث افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات می شود و در عین حال از غذاهای بسیار فرآوری شده که سرشار از سدیم و چربی اشباع شده و حتی برخی از غذاهای سالم هستند، جلوگیری می کند.

 

پروتئین ها

– گوشت قرمز

– طیور

– ماهی

 

کربوهیدرات ها

– کلوچه

– دونات

 

غلات

– کراکر

– دانه ها   

– سیب زمینی     

 

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا